Elektrische 2-Paards paardenvrachtwagen – Is het de toekomst?
Duurzaam rijden en emissievrije mobiliteit zijn onderwerpen die steeds vaker besproken worden in de transportwereld. Ook in de paardenbranche rijst de vraag: is een elektrische 2-paards paardenvrachtwagen mogelijk? Bij Hulshof Horsetrucks bouwen we paardenvrachtwagens op maatwerk chassis, en theoretisch gezien zou een opbouw op een elektrisch chassis mogelijk zijn. Toch is de realiteit een stuk complexer.
Kan een elektrische paardenvrachtwagen gebouwd worden?
Bij verschillende leveranciers zijn er elektrische chassis beschikbaar die als basis zouden kunnen dienen voor een paardenvrachtwagen. Denk hierbij aan Renault, Mercedes, en Ford. Ook de andere grote merken hebben tegenwoordige een groot scala aan elektrische modellen beschikbaar. In theorie betekend dit dat een volledig elektrische 2-paards paardenvrachtwagen gebouwd kan worden. Echter, in de praktijk blijkt dat geen enkele bouwer in de branche zich hier momenteel aan waagt – en dat is niet zonder reden.
Waarom een elektrische paardenvrachtwagen niet haalbaar is
Hoewel elektrisch rijden aantrekkelijk klinkt, brengt een elektrische paardenvrachtwagen grote uitdagingen met zich mee:
1. Beperkte actieradius
Een elektrische paardenvrachtwagen moet lange afstanden kunnen afleggen zonder tussentijds op te laden. Met een volledig geladen voertuig is de actieradius vaak onvoldoende, vooral wanneer er extra stroomverbruikers zoals airco en ventilatie gebruikt worden.
2. Geen laadmogelijkheden op locatie
Laad- en losplaatsen, zoals maneges, concourslocaties en stallen, zijn niet uitgerust met snellaadpunten. Dit betekent dat opladen onderweg nagenoeg onmogelijk is, wat het gebruik van een elektrische paardenvrachtwagen ernstig beperkt.
3. Niet geschikt voor dierentransport
Zelfs als er laadmogelijkheden zouden zijn, blijft een belangrijk probleem bestaan: paarden kunnen niet in een stilstaand voertuig blijven tijdens een lange laadsessie. Het opladen met levende dieren aan boord is verre van ideaal en zou het transport veel te lang en onpraktisch maken.
4. Gewicht en laadvermogen
Een van de grootste struikelblokken is het gewicht van de batterij. Elektrische chassis zijn aanzienlijk zwaarder dan hun dieselvarianten, wat betekent dat er minder laadvermogen overblijft voor de paarden en uitrusting. Dit maakt een elektrische 2-paards paardenvrachtwagen in de praktijk nauwelijks werkbaar binnen de wettelijke gewichtsbeperkingen.
Wat betekent dit voor de toekomst?
Bij Hulshof Horsetrucks blijven we de ontwikkelingen rondom elektrisch rijden nauwlettend volgen. Op dit moment is een elektrische 2-paards paardenvrachtwagen nog niet haalbaar, maar wie weet wat de toekomst brengt. Zodra de technologie en infrastructuur zich verder ontwikkelen, staan wij klaar om innovatieve en duurzame oplossingen te bieden.
Meer weten over de mogelijkheden van een elektrische 2-paards paardenvrachtwagen?
Op zoek naar een nieuwe paardenauto? Of een mooie jong gebruikte 2-paards horsetruck voor B-rijbewijs? Kijk dan eens tussen onze huidige voorraad of laat ons je helpen met de zoektocht naar jouw droomauto. Hier kunt u alvast een eerste indruk krijgen van de verschillende modellen en mogelijkheden.
Niet alleen voor een gebruikte 2-paards paardenvrachtwagen kunt u bij Hulshof Horsetrucks terecht. Ook voor een nieuwe voorraad paardenauto of een nog nieuw samen te stellen voertuig kan je bij ons terecht!
Wenst u extra informatie of bent u benieuwd naar de mogelijkheden bij Hulshof Horsetrucks? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bekijk onze actuele voorraad om een eerste indruk te krijgen van de verschillende modellen en mogelijkheden.